Močová infekce je dána přítomností choroboplodných zárodků v moči a nebo ve tkáních močového ústrojí. Tyto infekce jsou vyvolávány především bakteriemi, méně již například mykoplazmaty, plísněmi a viry.

Močové infekce jsou v naší populaci velmi rozšířené – zaujímají druhé místo za infekcemi dýchacích cest. Incidence močových infekcí vzrůstá v období puberty a další výrazný nárůst bývá zaznamenán u žen v reprodukčním věku. Ten trvá až do 5. a 6. dekády jejich věku, kdy se procento výskytu mezi oběma pohlavími vyrovnává. Nejčastějšími jsou infekce tzv. dolních močových cest, tedy močové trubice a močového měchýře.

Příčiny močových infekcí

Bakteriální infekce močových cest pochází ve více než 95 % z oblasti zevního ústí močové trubice, hráze a konečníku. „Běžné“ infekce způsobuje bakteriální osídlení tlustého střeva, tzv. nemocniční infekce vznikají pak nejčastěji v souvislosti s diagnostickými nebo operačními výkony v močových cestách. U žen ještě přichází jako zdroj uroinfekce v úvahu pochva, která je osídlena řadou bakteriálních kmenů, které nemusí způsobovat klinické gynekologické obtíže.

Pokud však není ložisko v pochvě správně ošetřeno, přicházejí ženy k lékaři s opakujícími se infekcemi. Normální flóra v pochvě, s fyziologicky nízkým pH4, je důležitým prvkem v ochraně proti osídlení sliznice vaginy patogenními kmeny. Je proto vhodné upozornit ženy, které infekcemi močových cest a pochvy trpí, na riziko nadměrného užívání hygienických přípravků, které toto pH mění. Infekce močových cest se také vyskytuje například u 10 % těhotných žen. K obdobnému stavu dochází i v době menopauzy, kdy se snižuje přirozené osídlení pochvy bakterií Lactobacillus acidophillus.

Za rizikové faktory vedoucí k uroinfekci u mladých mužů se považují: nechráněný anální koitus, zúžená předkožka, imunodeficitní stavy a nechráněný vaginální styk se ženou s masívní kolonizací pochvy uropatogeny. U mužů mladších 50 let se udává souvislost výskytu uroinfekce s přítomností nerozpoznané nebo nově vzniklé vady v močových cestách, proto je třeba důkladně vyšetřit muže mladšího a středního věku právě s ohledem na překážku v močových cestách, nádor či kámen.

Obzvláště časté infekce vyvolané chlamydiemi, mykoplazmaty a ureaplazmaty jsou v populaci teenagerů a mladších lidí. Ty nemusí, zvláště u mužů, způsobovat žádné viditelné obtíže. U děvčat či žen mohou být naopak příčinou velmi často se opakujících zánětů, zvláště pak, pokud nejsou adekvátně léčeny – a to u obou partnerů. Méně častými jsou infekce, které vznikají vnitřním přenosem krví (hematogenně) ze zánětlivých ložisek uložených na jiném místě v organismu.

Projevy infekcí dolních močových cest

Močové infekce se projevují nepříjemnými příznaky, jako je časté nucení k močení, pálení a řezání při močení, zvláště při domočování, bolesti za stydkou kostí či v oblasti močové trubice. Častým doprovodným jevem močových infekcí může být i krev objevující se v moči, někdy teploty, celková únava a schvácenost. U mužů bývají infekce doprovázeny bolestmi nadvarlat, varlat či na hrázi, zvláště pak, pokud infekce napadne i jiné orgány.

Léčba

Tam, kde nejsou jiné závažné příčiny a jedná se o tzv. nekomplikovaný zánět dolních močových cest, se po nasazení antibiotik stav rychle upravuje a dochází k návratu k úplnému zdraví.

V případě výše uvedených projevů by měl pacient zvýšit příjem nedráždivých tekutin, eventuálně užít nějaké léky proti bolesti a hlavně navštívit svého praktického lékaře, který většinou odebere moč do sterilní nádoby a odešle ji na bakterio-logické vyšetření , popřípadě odešle pacienta na specializované urologické pracoviště k dalšímu vyšetření. U rizikových skupin (teenageři) je vhodné také vyšetření na pohlavně přenosné patogeny.

Již v počátečním stádiu jsou nasazována širokospektrá antibiotika, která mají podle zkušeností u močových infekcí dobrý účinek. Tato léčba může být na základě výsledků bakteriologického vyšetření následně změněna.V průběhu léčby je  vhodný vyšší příjem tekutin, nedráždivá strava, pravidelné močení a, pokud je to nutné, také léky proti bolesti. Během několika dnů tento stav odezní. Oddalovat zahájení léčby není vhodné, zvláště pro riziko posunu infekce na horní močové cesty. Zánět má pak mnohem bouřlivější a nepříjemnější průběh, např. s nutností pracovní neschopnosti.

Prevence infekcí

Zvláště tam, kde pacient trpí opakovanými záněty, je zapotřebí dodržovat pravidelný příjem tekutin (minimálně 2 litry v průběhu 24 hodin), pravidelně močit – tzn. nepředržovat močení, pokud to okolnosti přímo nevyžadují. Po pohlavním styku je vhodné se jít vymočit, při rizikových technikách koitu pak používat kondom. V případě výše zmíněných projevů zánětu je pak nutno neprodleně vyhledat odbornou lékařskou pomoc.