Hyperaktivní močový měchýř (Overactive Bladder - OAB) je označení pro soubor příznaků, který ovlivňuje asi 16% celé populace v České republice.

Nicméně počet lidí trpících OAB je s největší pravděpodobností mnohem větší. To proto, že mnoho lidí, kteří žijí s OAB  často nepožádají o pomoc a lékaři se nesvěří. Někteří pacienti jsou v rozpacích. Nevědí, jak mluvit s jejich lékařem o jejich obtížích. Ostatní lidé nemají chuť problém diskutovat s lékařem, protože si myslí, že nejde o nějakou nemoc a že jim stejně nikdo nepomůže.

Pokud si myslíte, že máte nějaký problém, nečekejte. OAB může výrazně v nepříznivém slova smyslu ovlivnit vaší práci, kvalitu společenského života, vztahy v rodině a na pracovišti, znemožní cvičení a zcela znehodnotí kvalitu a délku spánku. Pokud si myslíte, že máte hyperaktivní měchýř, svěřte se s problémem svému urologovi.

Co je hyperaktivní močový měchýř (OAB) a jaké jsou příznaky OAB?

Hyperaktivní močový měchýř (OAB) není nemoc. To je označení pro danou skupinu znepokojujících močových symptomů.

Hlavním příznakem hyperaktivního měchýře je "musím jít", pocit náhlého, silného nutkání na močení - tzv. urgence, které nelze odolat. Pokud se dotyčný nestihne dostat včas k WC může dojít i k úniku moči.

Pokud žijete se symptomy hyperaktivního měchýře, může tedy docházet k:

• Únik moči (inkontinence) - to znamená, že k úniku moči dojde poté, co ucítím náhlé nutkání jít na WC, ale už to nestihnu. To není to samé jako tzv. stresová inkontinence. Tato je typická spíše pro ženy a dochází k úniku moči v důsledku kýchání, smíchu či cvičení nebo při jiných fyzických aktivitách. Tato je většinou je způsobena defektem v oblasti svalstva pánve a vyskytuje se až ve 30% u všech žen po 3. porodu.
  • Frekventní močení - možná chodíte na záchod několikrát během dne. Počet případů močení během dne se liší člověk od člověka. Ale mnozí odborníci se shodují, že chození na záchod močit častěji, než osmkrát za 24 hodin je již nenormální stav a je označován jako tzv. frekventní močení.
  • Noční vstávání na močení - probouzíte se ze spánku v důsledku nucení na močení a musíte jít na WC. U části pacientů je tento silný pocit nucení na močení spojen s následnou inkontinencí – nestihne již dojít včas na záchod.

Co je příčinou hyperaktivního měchýře  a kdo je v ohrožení?

Močový měchýř a ledviny jsou součástí močových cest - orgánů v našem těle, které produkují moč, umožňují ji skladovat a vymočit. Máte dvě ledviny, které produkují moč. Pak je moč skladována v močovém měchýři. Když není měchýř naplněn, je močový měchýř uvolněný a relaxovaný. Po naplnění močí dojde k vyslání signálů do mozku, abyste věděli, že váš močový měchýř je již plný a máte pocit, že je potřeba se jít vymočit.

Poté se svaly močového měchýře aktivně stáhnou  a umožní evakuaci moči ven přes močovou trubici, která odvádí moč z těla. Pomocí vůlí ovlivnitelného svěrače jsme schopni udržet močovou trubici zavřenou, dokud nedojdeme na WC, tak moč neuniká.

Pacient trpící hyperaktivním měchýřem má většinou v nerovnováze nervové signály mezi močovým měchýřem a mozkem. Močový měchýř tak dostane signál, jít se vymočit již mnohem dříve, většinou když je v měchýři jen malé množství moči. To navodí náhlou, silnou potřebu močit. Říkáme tomu "urgence". S narůstajícím věkem riziko výskytu příznaků hyperaktivního měchýře narůstá.

Jak se  hyperaktivní  měchýř ( OAB)  rozpozná?

Aby bylo možné diagnostikovat OAB je potřeba navštívit urologa a přinést si kompletní seznam léků, které užíváte a dále předložit tzv. mikční  kartu. Jde o 2-3 denní zápis jednotlivých mikčních porcí za období 2-3 dnů s cílem vyhodnotit, jak často chodíte na WC během dne i v noci a jak velké - v ml moči jsou jednotlivé mikční porce. Dále pak mikční karta zhodnotí i množství tekutin vypitých v průběhu dne.

Jaké typy léčby jsou k dispozici pro OAB?

Momentálně existuje několik možností jak ovlivnit nepříjemné nucení a časté chození na mikci či noční vstávání.

Změna životního stylu známá jako tzv. behaviorální opatření – je  často prvním krokem vedoucím k postupnému ústupu příznaků OAB. Jde o změnu životních stereotypů, resp. o změny ve způsobu, jakým budete žít ze dne na den. Tyto změny mohou zahrnovat změny jídelníčku, omezení kofeinu, alkoholu a kořeněných jídel. Dále je potřeba omezit příjem tekutin ve večerních hodinách a přesunout hlavní příjem do dopoledních hodin.

Behaviorální změny mohou zahrnovat i chození na záchod v pravidelných časových intervalech během dne s cílem naučit váš měchýř močit až v okamžiku, kdy bude obsahovat větší objem moči. Metoda je založená na přesném stanovení intervalů močení s jejich postupným prodlužováním. Ke každému prodloužení intervalu dojde až po dostatečném zvládnutí předchozího kratšího intervalu.

Medikamentozní léčba - k dispozici je momentálně řada léků určených k uvolnění spasmu močového měchýře a vedoucí ke zklidnění a snížení stupně nucení na močení.

Cílem léčby není jen snížení nadměrné aktivity svaloviny močového měchýře, ale hlavně zvýšení jeho celkové kapacity, a to včetně zvětšení jeho objemu při prvním nucení na močení. Limitujícím faktorem konzervativní terapie urgentní inkontinence pomocí léků obou výše uvedených skupin jsou jejich vedlejší účinky. Mezi nejčastější nežádoucí účinky přitom patří suchost sliznic, zácpa a poruchy zaostřování zraku.

Neuromodulace - jde o neškodné elektrické impulzy vedoucí do nervů, jež posléze po mnoha opakovaných sezeních vedou ke snížení dráždivosti močového měchýře. Často se kombinuje tento způsob s užíváním léků.

Injekce Botoxu - injekce botulotoxinu (známý jako Botox®), může pomoci pacientům, kteří nereagují na jiné druhy léčby. Injekce Botoxu se aplikuje do svalu močového měchýře a má vcelku rychlý a bezprostřední účinek. Efekt je ale časově omezen a procedura se musí po 8 měsících až roce opakovat. V rámci našeho zdravotnického systému zatím není aplikace hrazena ve všech indikacích a je třeba počítat s vlastní úhradou.

Co byste měli udělat, pokud si myslíte, že máte hyperaktivní měchýř?

Pokud si myslíte, že můžete mít hyperaktivní měchýř, navštivte svého urologa. Někdy mohou být příznaky OAB pouze důsledkem infekce močových cest (UTI), což je onemocnění léčitelné velmi dobře, jindy může jít o vedlejší projevy jiných léků, které užíváte na srdce či na tlak. U většiny pacientů jde ale o tzv. idiopatický vznik uvedených obtíží tzn. že nelze jasně stanovit vyvolávající příčinu obtíží. Proto je důležité jít za odborníkem.

Společně můžete vy a váš lékař posléze rozhodnout, co bude pro vás nejlepší možnost léčby.

Je  vhodné  již  doma  si stáhnout  on-line "mikční  deník", který si můžete vytisknout a použít ke sledování příznaků. S vyplněným mikčním deníkem se dostavte  na urologickou ambulanci a ušetříte si tak jednu  návštěvu.

Zajímavé odkazy:

www.incoforum.cz – stránky věnované inkontinenci

www.inkontina.cz – stránky o hyperaktivním močovém měchýři